Laatste bestemming Isle of Skye

12 juni 2017 - Portree, Verenigd Koninkrijk

Zondag 11 juni vanuit Drumnadrochit vertrokken net de bus richting Portree op Isle of Skye. Een lange busrit door prachtige meren en ruige bergen. Wat zijn de Highlands toch onvoorspelbaar mooi. Tijdens de busreis ook al bericht gehad dat er geen canyoning tour is maar wel Gorge Walking. Dat is ongeveer hetzelfde idee maar dan net iets anders. Ook prima alleen is deze op dinsdag en niet op maandag. Dinsdag is mijn vertrekdag daar maar gelukkig hoef ik pas in de avond in Mallaig te zijn voor de Jacobite trein (stoomtrein van Harry Potter films). De bustijden op Skye zijn een hel. De enige opties zijn om 11:30u maar dan kan ik niet mee met Gorge walking of on half 4 maar dan heb ik maar 10 minuten overstaptijd voor de veerboot. Toch de gok maar gewaagd en een Gorge Walking geboekt. Wat je allemaal niet tijdens een busreis kan doen. Eenmaal aangekomen in Portree eerst opzoek gegaan naar het hostel. Die was snel gevonden. Een fel geel gebouw tegenover de bushalte kan niet te missen zijn. Hier kon ik mijn Backpack droppen en de grootste plaats (2500 inwoners) van Isle of Skye verkennen. Bij de plaatselijke VVV wat foldertjes verzameld voor de maandag en uiteindelijk een bustour geboekt om het eiland te verkennen. Die komt langs de highlights van skye waar de lijnbussen niet komen. De zondag was echt een regel dag geweest dus vroeg slapen en maandag weer vroeg uit de veren.

Maandag 12 juni. De skyebus zoals ie heet vertrok om 9 uur. Er zaten nog 6 andere mensen in de bus. Drie Nederlanders een Chinees stelletje en een wat oudere Britse dame die een dag vrij was van haar werk. Op Isle of Skye geloven ze vroeger of misschien nog steeds heel erg in hey bestaan van reuzen en elfjes. Daarom bestaan er ook veel verhalen over en zijn er bekende plaatsen naar vernoemd. Zo komt de naam Skye volgens het geloof van de reuzin Skye die het eiland heeft gemaakt. En zo is de eerste bestemming waar we naartoe gingen vernoemd naar de sprookjesachtige wereld van de elfjes "the fairy pool" Het regende best hard en het pad er naartoe was slecht begaanbaar dus zijn we naar een andere gegaan die vergelijkbaar is en een stuk dichterbij ligt en geen toeristen ook wel fijn. Een erg mooie waterval op een betoverende plek. Onderweg naar de tweede bestemming kregen we wat Schotse muziek te horen wat wel goed paste bij de overweldigende natuur van Skye. Of het nou aan de muziek lag of omdat we naar een ander plek reden geen idee maar de zon begon zowaar te schijnen. Toen we bij de bestemming aankwamen won de zon het van de wolken. De bestemming was Nest point. Het meest westelijke puntje van het eiland. Je kon er helemaal naar boven lopen voor een prachtige foto op de rand van de klif haha. Onderweg naar de derde bestemming kregen we een beetje geschiendenis te horen over de mac cloud clan en de mac donald clan. Het grondbezit van de clans grensden aan elkaar en konden elkaar wel schieten. Ze heten van vroeger uit allemaal mac als eerste achternaam omdat mac zoon van betekend in het schots. Maar goed heel verhaal en uiteindelijk waren we bij de fairy glen oftewel de feeën vallei. Het leek wel het decor van de shire (de hobbitwereld uit de film the lord of the rings) Heel prachtig was het. hierna weer een verhaal. Het trieste verhaal van het einde van de clans. Toen Engeland de macht greep en de moedertaal van de clans werd verboden. 80 procent van de oorspronkelijke bewoners zijn toen vertrokken en zijn het nu veel schotten van het vasteland die er nu wonen. Maar ook veel vakantiehuisjes. We zijn nog naar een paar kliffen geweest en toen we weer in de buurt van Portree kwamen begon het weer te regenen.
's avonds zat ik aan tafel met een meisje uit Canada en een jongen uit Maleisië. Die hadden een soortgelijke tour grmaakt met een ander bedrijf. We hebben in de haven op een bankje nog gezellig wat ciser gedronken en gekeken naar wat ik dacht de sunset. Het was toen rond 21:00u Daarna teruggelopen naar het hostel waar we twee Nederlandse kamergenootjes van het Canadese meisje tegenkwamen en nig een andere jongen die nog een eindje wilde gaan wandelen langs de kust. Het was uiteindelijk droog dus zo zijn we met zn zessen nog op pad gegaan. Een hele mooie route langs de kust en nog steeds sunset. De wolken kleurde mooi roze en daardoor het water ook. Toen we rond 23:00u terugwaren begon het wat te schemeren en rond middernacht was het nog steeds niet helemaal donker. Owja dat is waar ik zit nu duidelijk noordelijker dan Nederland en dus in de zomer nog langer licht.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carola peters:
    15 juni 2017
    Ik ben benieuwd naar de foto's
  2. Patricia Bosters:
    15 juni 2017
    Prachtig hé Isle of Skye Dat vind ik samen met de Highlands wel het hoogtepunt! Fairy Pools zijn we helaas niet geweest, des te benieuwder ben ik naar je foto's!
  3. Susan:
    16 juni 2017
    Woehoe Eline! Klinkt fantastisch!
    Ook ik ben benieuwd naar de fotos
  4. Carola peters:
    16 juni 2017