Edinburgh en Loch Ness

10 juni 2017 - Drumnadrochit, Verenigd Koninkrijk

Vanuit Carlisle ben ik vertrokken met de trein naar Edinburgh. Onderweg even alvast een spooktocht geboekt voor de avond want Edinburgh staat bekend om zijn geweldige spooktochten dus ja ik als toerist moet dat natuurlijk ook een keer gedaan hebben. Als eerst in Edinburgh maar opzoek gegaan naar het hostel. Die zat in de bekendste straat van Edinburgh the royal mile oftewel high street zoals ie eigenlijk heet. Waarom the royal mile? Ja dat hebben ze me wel verteld maar ik weet niet precies het verhaal meer. Iets met koning ofzo. Het hostel was een kleine maar zeer gemoedelijke accommodatie op een bovenverdieping. Ik werd erg hartelijk ontvangen en het was helemaal geen probleem om mijn zware backpack bij hun achter te laten. Dit is tot nu toe het beste hostel die ik tegen ben gekomen. Hij is niet superdeluxe want de matrassen zijn wel aan vervanging toe maar de sfeer is er geweldig. Mijn bed heette Naughty heel toepasselijk haha. En niet alleen het hostel maar de stad is ook geweldig! Ik heb nog nooit zo'n stad gezien. Hij is echt uniek qua indeling. Maar dan moet je wel in old town zijn want new town zou elke stad wel kunnen zijn. Old town is gebouwd aan de voet van een vulkaan dus de straten schillen nog wel van hoogte. De straten parallel aan elkaar zijn verbonden met kleine smalle steegjes, closes genoemd. Erg leuk om door heen te lopen al zijn sommige trapjes wel heel steil. En als je op de plattegrond een kruispunt ziet kan het goed zijn dat de kruisende straat onder je doorloopt heel bizar. Als eerst ben ik naar Camera obscura gelopen. Een museum met visueel bedrog en hier heb je ook 1 van de oudste cameras die er bestaan. Hiermee kan je heel de stad mee zien. Een ander museum waar ik ben geweest is dynamic earth. Een interactief museum over het ontstaan en de ontwikkeling van de aarde. In de avond was dan die spooktocht. Ook erg interessant. Je moet wel een beetje open staan voor het paranormale want anders is het niet leuk en voor een ander ook niet. Helaas was dat in mijn groep wel het geval heel jammer. Maar het verhaal erbij was wel gruwelijk. Jammer dat ik hier maar 1 nacht ben. Zeker een aanrader deze stad.

Vanuit Edinburgh de volgende dag op de bus gestapt naar Inverness en vanuit daar naar Drumnadrochit. Je spreekt het heel anders uit dan dat je het schrijft dus de buschauffeur begreep niet waar ik naar toe wilde. Dus heb het hem laten zien en hij zei iets heel anders en dat kan ik nog steeds niet uitspreken. Daar aangekomen kon ik gelijk inchecken en ben ik gaan rondwandelen en een boottocht geboekt voor de volgende dag. 's Avonds ben ik op aamraden van de mensen van het hostel naar het kasteel gelopen. Zo rond zonsondergang zou ik daar moeten zijn want dan is het mooi volgens hen. Ongeveer 30 minuten lopen. Ze zeiden dat het wel gesloten is maar dan moet je gewoon even over het hek heen klimmen. Er is geen bewaker dus daar let niemand op volgens hen. Dus ik daar naartoe rond 21:00u de zon kwam achter de wolken vandaan dus dat was mooi op tijd voor de zonsondergang. Kwam ik daar aan durfde ik niet natuurlijk. Dan maar een ander plek uitzoeken voor foto's en ben ik een stukje teruggelopen. Kwam ik een stelletje tegen die ook richting het kasteel liepen die sprongen uiteindelijk wel over het hek dus ik weer naar het hek gelopen en ook maar over het hek gesprongen. Er waren uiteindelijk een klein aantal mensen die dat ook deden. Vond het wel spannend hoor maar het was de moeite waard. Prachtig uitzicht geen toerist te bekennen en de wolken kleurde mooi roze rood door de laagstaande zon.

De volgende dag (vandaag) een boottocht over het meer gemaakt. Stelde niet heel veel voor. Beetje ronddobberen en wat info over het meer en het monster. We kamen ook langs het kasteel. Daar liepen heel veel mensen rond niet normaal. Ik was toch blij dat ik de dag ervoor al ben geweest. Na de boottocht navraag gedaan over de bus van morgen. Want de nummer en tijden van de bus die ik moet hebben stond niet bij de halte aangegeven. Deze gaat rechtstreeks naar Portree ongeveer 100 km verderop. Dus ik naar de lokale VVV voor hoe en wat. Blijkt dat je er van te voren een kaartje voor moet kopen omdat het om een soort buslijn gaat voor lange afstanden. Is eigenlijk een touringcar die als lijnbus gebruikt wordt. Je hoeft niet persé een kaartje te kopen maar dan bestaat de kans dat ie volgeboekt is. Duur ticket maar ik heb helaas geen andere optie dan een kaartje te kopen bij de plaatselijke VVV. In de middag nog wat gewandeld naar een mooi uitzichtpunt waar een mooi uitzicht hebt over het meer en nog een wandeling langs het meer. Er was ook nog een pad die je naar de oever leidt maar door de vele regen is die ondergelopen. Het waterpeil is door de regen een halve meter gestegen. Uiteindelijk ben ik aan het einde van de middag neergestreken op het terras want de zon begon weer achter de wolken vandaan te komen. Helaas voor korte duur want nu regent het weer. Ook maar alvast gekeken wat er allemaal te doen is in Portree want wandelen heb ik nu al wel genoeg gedaan. Blijk je er een canyoning tour te kunnen doen en andere extreme outdoor sporten. Heb via de mail een boeking gedaan voor maandag en hopelijk kan ik mee! Of dat gelukt is horen jullie nog wel. To be continued...

1. Willie peters:
    11 juni 2017
    Zo te lezen nog steeds een top vakantie Eline.
  2. Wilma:
    11 juni 2017
    een gave vakantie hoor, geniet er van X
  3. Patricia Bosters:
    11 juni 2017
    Ben blij dat je Edinburgh wel leuk vond. Ik had het na 2 dagen echt wel gezien haha! En ja, dat Schots is gewoon niet te begrijpen, maar wel leuk om aan te horen!

Veel plezier in Schotland verder!