Na zonneschijn komt regen en na regen komt zonneschijn

7 juni 2017 - Carlisle, Verenigd Koninkrijk

Na weer een periode van afwezigheid (absoluut geen bereik) nu weer een reisverslag. Zondag 4 juni een hele dag cultuur snuiven in Liverpool. Dichtbij het hostel lag het toeristische Albert dock. Daar ben ik de dag begonnen met een bezoekje aan het Merseyside Maritime museum. Jaa het is echt waar, Eline in een museum. Best nog interessant. Ze hebben een hele verdieping besteed aan de Titanic en ook de zusjes de Olympic en Brittanic kwamen aan bod. Op de andere verdiepingen de geschiedenis van de scheepvaart van Liverpool en op de hoogste verdieping het internationaal slavery museum dat aandacht besteed aan de Afrikaanse slavenhandel. Daarna ben ik gaan lunchen en de winkelstraat ingelopen. Helaas (of misschien maar goed ook) is mijn backpack zo vol dst ik geen enkele kleren of schoenen mee kan nemen. Het was prachtig weer niet al te warm maar de zon scheen dus een mooie dag om de stad te verkennen. Na een tijdje wandelen ben ik teruggelopen naar Albert dock voor een bezoekje aan the beatles museum. Een audioguide leidde me door het ontstaan en het einde van de band heen. Als je fan was van de Beatles moet je er zeker een bezoekje aan brengen. Verder nog even in het zonnetje gezeten om het vitamine D gehalte omhoog te brengen.

Maandag 5 juni begon de dag bewolkt en zo bleef het ook heel de dag. Vanuit Liverpool de trein gepakt naar Penrith. Heel de treinreis heeft het geregend. In Penrith was het even droog. Vanuit daar heb ik de bus gepakt maar Glenridding aan het Ullswater meer in het Lake district. Droge en natte periodes wisselen elkaar af. Vanaf hier begint mijn voettocht van ongeveer 30 minuten naar het hostel die 2 km verderop ligt in de bergen. Naar boven dus met een zware backpack op mn rug en een schoudertas in mijn handen. Toen ik daar aankwam was er niemand aanwezig en er waren geen kluisjes dus kon mijn rugzak ook niet kwijt. Toch besloten om de tocht naar het bergmeertje de Red Tarn op de weg naar de top van Helvellyn te maken. De top is te gevaarlijk in dit weer zei de man van de vvv beneden in het dorp. Niet zozeer de regen maar de wind is gevaarlijk. Die blaast naar een ongunstige hoek en kan wel met 100 km/u gaan. Het meer is prima te doen zei hij een uurtje wandelen. Met de backpack op mijn rug en de schoudertas nog in mijn handen aan de tocht begonnen. Af en toe regende het een beetje maar het viel wel mee. Na anderhalf uur ging de backpack toch irriteren en sommige stukkeb waren redelijk steil. Het meertje was ook nog niet in zicht en het begon harder en constanter te regenen. Helaas weer mijn doel niet bereikt. Morgen nog een poging wagen zonder backpack.

Dinsdag 6 juni. Vandaag wil ik toch echt de Helvellyn pass gaan doen. Helaas is het weer nog slechter dan gisteren. Er staat veel wind en het regent continue. Te gevaarlijk wordt er overal om me heen gezegd. Dan maar naar beneden. Met alleen een regenjas was geen succes dus toch maar een regenbroek gekocht. Verder was er niet veel te beleven. Misschien in een dorpje verderop Patterdale. Helaas nog kleiner. Dan maar weer omgedraaid nog wat warme choco gedronken aan de pier en weer terug naar het hostel gelopen. Zonde! Toch een iets grotere plaats uit moeten zoeken voor het geval dat de wandelpaden te gevaarlijk zijn. Weer een leer voor de volgende keer.

Woensdag 7 juni. Vandaag weer een dag om verder te gaan. En ja hoor vandaag schijnt de zon. Wel jammer dat geen tijd had om toch nog een keer naar boven te lopen. Ondanks dat een uur te vroeg bij de bushalte. Dus ben maar alvast naar de volgende bushalte gelopen. Dat was een mooie route langs het meer. Het is er overigens prachtig als de zon schijnt. Vanuit Penrith de bus gepakt naar Carlisle mijn volgende bestemming. Was even zoeken naar het hostel en ook hier was niemand aanwezig. 2 uur te vroeg! Dan was Helvellyn misschien toch nog te doen geweest. Maar dat is achteraf. Ben maar even op een bankje gaan zitten en mn broodje opgegeten. De zon was prima maar er stond wel een koude wind dat het minder aangenaam maaktte. Om de tijd te doden ben ik gaan geocachen en heb er uiteindelijk maar 1 gevonden. Hadrians wall laat ik voor gezien. Het treinstation lag toch verder van de muur af dan ik dacht en mijn kuiten mogen ook wel wat rust gebruiken. Morgen eindelijk naar Schotland met als eerste stop Edinburgh. To be continued... ooh btw kijk ook even bij video's. Ik heb daar een aantal filmpjes geplaatst ;)

1. Carola peters:
    7 juni 2017
    Jammer van de regen, je bent een mooie reis aan het maken
  2. Willie peters:
    7 juni 2017
    Leuke video's Eline. Jammer van het weer en ik ken het : balen als iets net niet lukt door omstandigheden waar je zelf niet zo veel aan kunt doen. Maar geen enkele vakantie gaat precies zoals je zou willen. Maar aan de video's te zien en je verhalen heb je een prachtige vakantie. Geniet ze nog en hou ons uiteraard op de hoogte. Veel plezier in Schotland. En als je um ziet vergeet hem niet te filmen.
  3. Wilma:
    8 juni 2017
    Ik vind het superstoer wat je allemaal doet, en zoals je zelf zegt, na regen komt zonneschijn X
  4. Susan:
    8 juni 2017
    Oooh wat super jammer van de regen! Je hebt nu wel de volwaardige Engels ervaring (met al die regen)
    Hopelijk brengt Schotland je meer van wat je er van verwacht. Geniet er nog van! X
  5. Marielle Timmers:
    8 juni 2017
    Wat een prachtig land. Mooie video's. Nog veel plezier.
  6. Patricia Bosters:
    11 juni 2017
    Jammer van het weer, maar helaas hebben we dat niet voor het zeggen. Helaas dus niet je doelen kunnen halen. Wie weet, volgende keer beter